Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Chevrolet Cruze on asiallinen perusauto

Chevrolet Cruzea on hyvä ajaa, mutta se on vaisu kiihtymään.
Julkaistu |Timo Turkula

Hyvää

Kilpailukykyinen hinta

Selkeät hallintalaitteet

Helppo ajettavuus

Tavaratila

Pihimmät moottorit tulossa

Huonoa

Lisävarusteiden saatavuus

Ksenonvaloja ei saa

Valonpesimet puuttuvat

Väliverkkoa ei saa

Laiska ja janoinen moottori

Chevrolet Cruze on niin sanottu maailman auto. Sitä myydään kaikilla suurilla markkina-alueilla. Cruze nousi viime vuonna General Motorsin suosituimmaksi malliksi. Autoja valmistettiin lähes 700000.

Euroopassa Cruze on jäänyt harmaavarpusen asemaan – hyvistä ominaisuuksistaan huolimatta.

Cruze-mallisto laajenee syyskuussa farmarilla. Pian tulee myös uusia moottoreita. 1.4-bensiiniturbo ja 1.7-diesel ovat tuttuja Opel Astrasta.

Edullinen hinta houkuttaa, mutta muutamat varustepuutteet ärsyttävät. Niukka lisävarustelista rajoittaa auton personointia.

Cruze on hyvä käyttöauto.

Ajettavuus 8,5

Alustasta löytyy sukulaisuutta Opel Astraan aina akseliväliä myöten. Takajousituksessa on eroa. Astran joustoliikkeen ohjausta tarkentava Watt-tuki puuttuu.

Cruze on helppo ja vakaa ajettava. Ajotuntuma ei ole niin jämäkkä kuin Astrassa.

Alustassa on annos jenkkimäistä pehmeyttä. Kaarreominaisuudet ja suuntavakavuus ovat hyvät. Keskittävä ohjaus on tunnoltaan korealaisten parhaita. Cruze on näppärä kaupungissa.

Mukavuus 8,5

Cruze etenee sulavasti eikä nypytä. Pehmeähkö jousitus suodattaa tien karkeuden hienostuneesti. Pikkukuopat ja isot heitot ylittyvät eleettömästi. Vain terävät siltasaumat tärskäyttävät.

Järkevä 60-sarjan rengaskoko kohentaa mukavuutta.

Turvallisuus 8,5

Cruze sedan sai Euro NCAP -törmäystestissä viisi tähteä vuonna 2009.

Vaatimattomat ajovalot sekä valonpesinten ja väliverkon puute heikentävät arvosanaa.

Sidontalenkit ovat vakiona.

Laatu 8,5

Vikatilastoa ei vielä ole. Korealaisten autojen viimeistely on parantunut.

Hintaluokassaan Cruze antaa kelpo laatuvaikutelman.

Näkyvyys 7,5

Lähivalot eivät ole kaksiset. Valonpesimet puuttuvat. Ksenonvaloja ei saa. Viistot pilarit rajoittavat näkyvyyttä, erityisesti takaviistoon.

Sisätilat 8

Selkeät hallintalaitteet ovat kuin Opelista. Istuinverhous on siistiä työtä. Etuistuimet antavat riittävän reisi- ja sivutuen. Turvavöiden lukkoa on vaikea löytää etuistuinten taka-asennossa.

Tilat edustavat luokan keskitasoa. Jalkatilaa on riittävästi ja pääntilaa reilusti myös takapenkillä. Neljä aikuista matkustaa mukavasti. Keskipaikalle pääsee helposti.

Tavaratilat 9

Kontti on luokassaan viistoperämallien suurimpia. Reilut 54 senttiä korkea tila peitteen alla vetää 413 litraa. Peitteen alle mahtuu kaksi isoa matkalaukkua tai lastenvaunut kokonaisina. Suurimmillaan kontti venyy 170 sentin pituiseksi ja vetää noin 1,3 kuutiota.

Suorituskyky 6,5

Vapaasti hengittävä 1.6-bensiinimoottori on laiska ja janoinen. Suorituskyky on peruspikkuauton luokkaa tiheistä voimansiirron välityksistä huolimatta. Tasanopeudella kulku on kepeää, mutta kiihtyvyys on verkkaista. Ohituksiin on varattava runsaasti tilaa.

Kiihdytys kuudesta kympistä sataseen kolmosvaihteella kestää 2,5–3 sekuntia kilpailijoita kauemmin.

Kulutus 7, Hinta 9

Bensiiniä kului 7,8 litraa sadalla – liikaa nykyautolle. Luokan parhaat bensiinimallit pihistelevät samalla ajo-ohjelmalla 6,4 litraan. Hinta on edullinen.

Arvosana 8,1

Chevrolet Cruze tekniikka