Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Chevrolet Cruze on edullinen ja ärhäkkä

Chevrolet Cruzen puutteita ovat niukka valinnaisvarusteiden saatavuus ja heikot ajovalot.
Julkaistu |Timo Turkula

Hyvää

Kilpailukykyinen hinta

Ohituskiihtyvyys

Tyylikäs ulkonäkö

Tehokas lämmitys

Melutason kohtuullisuus

Huonoa

Ajovalot

Valonpesimet puuttuvat

Sidontalenkit puuttuvat

Takaluukun saranat

Lisävarusteiden saatavuus

Porrasperäisillä autoilla on Suomessa kannattajansa. Moni pitää sedanin klassisista linjoista. Sedanin valinnassa arvostetaan myös sitä, että matkustajilla ja tavaroilla on oma erillinen osastonsa.

Chevrolet Cruze korvaa Nubira-sedanin ja tavallaan täydentää General Motorsin Opel Astra-mallistoa. Uudesta Astrasta ei tule sedania.

Cruzen 1.6-perusmalli on luokkansa edullisin sedan, eikä 2.0-dieselin hinnassakaan ole valittamista. Cruze tarjoaa ärhäkän kaksilitraisen dieselin lähes pikkudieselien hintaluokassa, edullisimmillaan alle 20 000 eurolla.

Cruzen ajettavuus, mukavuus ja tilat ovat keskinkertaiset. Lisävarustelista on suppea eurooppalaisiin verrattuna.

Cruzen valtteja ovat ulkonäkö ja suorituskyky suhteessa hintaan.

Ajettavuus 8

Alustasta löytyy sukulaisuutta Opel Astraan akseliväliä myöten. Cruze on helppo ajettava, mutta ajotuntuma ei ole niin kiinteä kuin parhaissa eurooppalaisissa.

Alustan ominaisuudet, ohjaus, ketteryys, kaarreominaisuudet ja suuntavakavuus ovat keskitasoa.

Cruze on parhaimmillaan valtatiellä. Mutkatiellä kuski toivoo tarkempaa tuntumaa.

Cruze ei ole ajonautiskelijan unelma, vaan tarkoituksenmukainen kuljetusväline pisteestä A pisteeseen B.

Mukavuus 8

Cruzeen on haettu mukavuutta ja leppoisuutta. Siinä on onnistuttu.

Leveät renkaat ja pehmeä jousitus ovat kuitenkin outo yhdistelmä. Hyväpintaisilla teillä Cruze kulkee sileästi. Siltasaumat ja huonokuntoisen tien teräväreunaiset kuopat tärskäyttävät. Osasyynä tähän ovat LT-mallin 50-sarjan renkaat. Perusmalleissa on mukavammat 60-sarjan renkaat. Rengasmelu on kohtuullinen.

Turvallisuus 9

Cruze sai viisi tähteä Euro NCAP -törmäyskokeessa. Ajonvakautus ja ulkolämpömittari lisäävät ajoturvallisuutta.

Vaatimattomat ajovalot sekä valonpesinten ja tavaroiden sidontalenkkien puute heikentävät avosanaa.

Laatu 8

Uudesta mallista ei ole luotettavuustilastoa. Korealaiset ovat ottaneet ison harppauksen sisätilojen viimeistelyssä. Kojelauta on tyylikäs.

Näkyvyys 7

Viistot tuulilasin pilarit muodostavat laajan katveen etuviistoon, jos kuski nostaa istuimen ylimpään asentoon.

Ksenon-valoja ja pesimiä ei ole saatavilla.

Havaintoja

Lämmityslaitteen teho ja ilmansuuntauksen säätömahdollisuudet ovat kiitettävät. Ilmaa voi suunnata samanaikaisesti tuulilasille, sivusuuttimille, jalkatilaan ja myös keskisuuttimille.

Lämmityslaitteen puhaltimen säädin jää vaihdekepin katveeseen.

Sisätilat 8

Muhkea ulkonäkö ja 4,6 metrin pituus antavat aiheen odottaa isoja sisätiloja. Koeistuminen ja mittanauha paljastivat tilat keskinkertaisiksi.

Neljä 180-senttistä mahtuu mukavasti, pitemmiltä loppuu takana jalkatila. Pääntilaa on reilusti. Kuskinistuin antaa kohtalaisen reisi- ja sivutuen. Portaallinen selkänojan kallistuksen säätö ärsyttää.

Tavaratilat 8

Kontti vetää 450 litraa. Tilaan sopii kaksi isoa matkalaukkua tai lastenvaunut kahdessa osassa. Luukun saranat ovat tavarat murskaavaa tyyppiä.

Suorituskyky 9

Kaksilitrainen diesel antaa hintaluokassaan oivallisen suorituskyvyn.

Käynnistys vaatii tavallista pitemmän hehkutuksen. Moottori raksuttaa joutokäynnillä, jos se on kylmä. Ajossa moottori hyrisee tasaisesti, kiitos tasapainotusakselien.

Vanhanaikaisen viisinopeuksisen vaihteiston ongelmana ovat suuret portaat vaihteiden välillä. Viitosella Cruzen kiihtyvyys on verkkaista. Kahdeksaakymppiä ajettaessa moottorissa on kierroksia viitosella vain 1 250. Kuusivaihteinen, tiheästi porrastettu "close ratio" -vaihteisto olisi poikaa.

Kolmosella ja nelosella Cruze kiihtyy ällistyttävän ripeästi. Ohituskiihtyvyys on hintaluokkansa parhaita.

Hiukkassuodatin on vakio. Sähkövastukset tehostavat lämmitystä. Cruze on lämmin auto.

Kulutus 8, hinta 10

Dieseliä kului 6,6 litraa sadalla, litran yli normikulutuksen. Siedettävä, muttei huippupihi lukema. Piheimmät saman tehoiset (Honda Accord 2.2 D ja Toyota Avensis 2.2 D) kuluttavat reilun litran vähemmän.

Arvosana 8,3

Chevrolet Cruze tekniikka

Hinta: 21751 euroa.

Takuu: 2 vuotta ilman km-rajaa tai 3 vuotta/100000 km.

Huoltoväli: vuosi/15 000 km.

Valmistusmaa: Etelä-Korea.

Mitat: akseliväli 2685 mm, pituus 4597 mm, leveys 1788 mm, korkeus 1477 mm, maavara ei ilm.

Omamassa: 1502 kg, perävaunu jarruin 1200 kg, jarruitta 750 kg, kattokuorma 100 kg.

Tavaratila: 450 litraa (VDA).

Renkaat: 225/50 R17V, koeajossa Nokian R -kitka 225/50 R17R XL.

Moottori: 1991 cmsup>3/sup>, teho 110 kW (150 hv)/4000 r/min, vääntö 320 Nm/2 000 r/min.

Jakopää: hihna.

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 8,7 s, huippunopeus 210 km/h.

Sitkeys: 60–100 km/h 5-v 15,8 s, 4-v 8,0 s, 3-v 6,0 s (mitattu).

Kulutus: EU kaupunki/maantie/yhd. 7,0/4,8/5,6 litraa/100 km.

Mitattu kulutus: 6,6 litraa/100 km.

Hiilidioksidipäästö: ilmoitettu 149 g/km, mitattu 176 g/km.

Matkamittarivirhe: –0,4 pros.

Nopeusmittari: näyttö/todellinen 60/57, 80/76, 100/95 km/h.

Koeajomatka: 745 km, aika 22.–29.1. 2010.

Ulkolämpötila: –13...–22 astetta.

Mallisto:

Korimalli: sedan 4-ov.

Moottorit ja vaihteistot: bensiini 1.6 (83 kW) 5-v, 1.8 (104 kW) 5-v, diesel 2.0 D LS (92 kW) 5-v,

2.0 D LT (110 kW) 5-v.

Automaatti: 6-v valinnainen 1.8 ja 2.0 D LT.

Varustetasot: L, LS, LT.

Hinnat: 16342–24713 euroa.

Kilpailijoita:

Sedanit: Nissan Tiida 1.5 dCi Tekna (78 kW) 24200 e, Ford Focus 1.6 TDCi Trend Design (80 kW) 24456 e, Toyota Corolla 2.0 D Sol (93 kW) 26581 e, Volkswagen Jetta 2.0 TDI Comfortline (103 kW) 28359 e.

timo.turkula@kolumbus.fi

0505967877