Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Kaikki kuvat (5)      

Honda Jazz tunkee suoraan pikkuautojen parhaimmistoon

Honda Jazz on avara ja käytännöllinen kaupunkiauto.
Julkaistu |Timo Turkula

Honda Jazz tarjoaa ällistyttävän avarat sisätilat ja käytännöllisen tavaratilan kompaktissa koossa.

Jazzin pituus on 3,9 metriä ja leveys alle 1,7 metriä. Tavallista pikkuautoa korkeampi Jazz kuuluu oikeastaan pienten tila-autojen ryhmään. Reilut tilat ja niiden muunneltavuus ovat Jazzin parasta antia – myös hybridinä.

Hybridin lisähinta automaattiin verrattuna on alle 1500 euroa. Jazz on edullisin hybridi, mutta 23000 euron hinta on korkea pikkuautolle.

Jazz -hybridistä jäi miellyttävä jälkimaku, vaikka maantieajettavuus ei ihan huippua edustakaan.

Parempaa kaupunkiautoa saa hakea. Pienet ulkomitat, ketteryys, näkyvyys, ajon helppous, jouhea moottori ja vaihteisto sekä helppo sisään- ja uloskäynti. Kaupunkiauton keskeiset palikat ovat loksahtaneet kohdalleen.

Olematon perävaunumassa on hybridin suurin miinus. Perävaunua ei saa vetää.

Ajettavuus 8,5

Alustaa ja ohjausta on hienosäädetty – hyvin tuloksin. Ajotuntuma on tarkempi ja jämäkämpi. Taajamassa Jazz on yksi parhaista. Ketterä kääntyvyys miellyttää.

Maantielenkitkin sujuvat entistä leppoisammin. Poissa ovat edeltäjän tahmeus ja uraherkkyys.

Ohjauksen keskitys on vieläkin vajaa, mutta siihen tottuu. Ohjaus on entistä tunnokkaampi, ja suuntavakavuus on pikkuautoksi kelvollinen.

Mukavuus 8

Napakka jousitus antaa riittävän ajomukavuuden. Kevyellä kuormalla jousitus toimii sulavasti eikä nypytä. Jazz kulkee kivikadullakin laatuauton elkein.

Vain siltasaumat tärskäyttävät. Raskaalla kuormalla takajousitus tuntuu pikkuautomaisen lyhytliikkeiseltä. Rengasmelu on luokan keskitasoa.

Turvallisuus 8,5

Jazz sai täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä. Turvavarustelu on hyvä. Turvatyynyt, aktiiviset pääntuet edessä, ajonvakautus ja ulkolämpömittari ovat vakiona.

Väliverkon saa vain takaistuinten taakse. Hybridistä puuttuvat sidontalenkit tavaratilan lattiasta.

Laatu 9,5

Yksityiskohtien viimeistely on huoliteltua. Hälyääniä ei kuulunut. Perijapanilaiseen tapaan Jazz on toimintavarma.

Näkyvyys 8,5

Korkeasta autosta näkee hyvin eteen, sivuille ja taakse. Ulkopeilit ovat kookkaat.

Tavallisesta poikkeava etupilarien sijainti ja niiden katvealueet vaativat totuttelua risteyksissä. Etupilarien ikkunat pienentävät katvetta.

Vakiovalot ovat hyvät. Valonpesimet puuttuvat. Ksenonvaloja ei saa.

Sisätilat 9,5

Ryhdikäs ajoasento miellyttää. Ratin korkeutta ja etäisyyttä voi säätää.

Takana on reilut tilat kahdelle isokokoiselle. Kolmaskin mahtuu kohtalaisesti. Jalka- ja pääntilat ovat kiitettävät. Tasalattian ansiosta keskipaikallekin pääsee helposti.

Matkustamotiloiltaan Jazz on lähellä Kia Venga- ja Hyundai ix20 -tila-autoja, jotka ovat ulkomitoiltaan 17–20 senttiä Jazzia pitempiä ja seitsemän senttiä leveämpiä.

Tavaratilat 8,5

Kontti vetää peitteen alle 303 litraa, mikä on 96 litraa vähemmän kuin tavallisessa Jazz 1.3:ssa. Peitteen alla tilan korkeus on supistunut vain kolme senttiä, mutta hybridissä ei ole taitettavaa lattiaa eikä sen alla olevaa 64 litran suuruista poteroa, joka on uhrattu akkujen hyväksi.

Nerokas istuinten taittomekanismi on Jazzin valtti. Takaistuimet voidaan nostaa pystyyn selkänojia vasten. Takapenkin tilalle saadaan lähes 1,3 metriä korkea tila esimerkiksi kukkien kuljettamiseen. Muunneltavuudessa Jazz voittaa monta pientä tila-autoa, esimerkiksi Toyota Verso-S:n.

Käytännöllisen muotoiseen tilaan peitteen alle mahtuu kaksi isoa matkalaukkua. Lastenvaunut eivät mahdu peitteen alle, mutta peite poistettuna ne sopivat kokonaisena.

Suorituskyky 9

Bensiinimoottori on kehitetty Jazzin 1.3i-moottorista. Kevythybridissä on lisäksi 10,3 kilowatin sähkömoottori, joka avustaa kiihdytyksissä ja lataa akkua vauhtia hidastettaessa.

Portaaton vaihteisto toimii hienosti. Jazz hybridillä ajaminen on luontevaa. Sähkömoottorin lisäväännön ansiosta ohituskiihtyvyys on parempi kuin tavallisessa Jazz 1.3:ssa 3-vaihteella.

Tasaisessa ajossa moottori on hiljainen, mutta ulvoo täyskaasukiihdytyksessä.

Mittarinäytöt houkuttavat ja motivoivat taloudelliseen ajotapaan.

Kulutus 9 Hinta 7

Bensiiniä kului 6,02 litraa sadalla, vain 0,32 litraa tavallista Jazz 1.3:a vähemmän.

Ripeässä maantiepainotteisessa ajossa hybridin etu jäi vähäiseksi. Seututietä 60–80 km/h ajettaessa voi pihistellä alle viiden litran. Taajama-ajossa hybridin edut ovat suurimmillaan.

Arvosana 8,6