Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Kia Sportage on muhkea katumaasturi

Suuri kulutus, tahmea ohjaus ja pieni tavaratila laskevat Kia Sportagen arvosanaa.
Julkaistu |Timo Turkula

Huonoa

Tahmea ohjaustuntuma

Tavaratilan mataluus

Valonpesinten ja sidonta-lenkkien puute

Väliverkkoa ei saa etuistuinten taakse

Kulutus

Sitkeys

Hyvää

Pitkä takuuaika

Selkeät hallintalaitteet

Nelivedon lukitusmahdollisuus

Perävaunumassa ja katto-kuorma

Lämmityslaite

Katumaasturit pitävät edelleen pintansa, vaikka eivät olekaan pihejä ekoautoja.

Katumaastureilla on etuja Suomen olosuhteissa: reilu maavara, hyvä etenemiskyky ja perävaunun vetokyky.

Korkea ajoasento ja muhkea muotoilu miellyttävät monia autonkäyttäjiä, etenkin naisia.

Haittapuolia ovat suuret käyttökustannukset, tavallista korkeampi hankintahinta, kulutus ja rengaskulut.

Sportage tarjoaa keskinkertaiset käyttöominaisuudet. Sportage ja sisarmalli Hyundai ix35 kuuluvat luokkansa edullisimpiin – Dacia Duster -halpamaasturia lukuun ottamatta.

Ajettavuus 7

Kaupungissa Sportage on näppärä. Se ampaisee liikkeelle parkkipaikan kinoksesta.

Maantiellä kuskia ärsyttää outo ohjaus, jonka vaste muuttuu kääntökulman mukaan. Keskiasennon tuntumassa ohjaus on tahmea ja keskellä löysä. Kaarteen jälkeen auto jää suorallakin kaartamaan, ellei kuski keskitä ohjausta. Sportage soutaa tien kallistusten ja urien mukaan. Suuntavakavuus on heikko. Tahmeus heikentää tuntumaa kelin muutoksiin.

Puutteellinen keskitys tuntuu joka ajometrillä. Kuskia ärsyttää, kun auto ajautuu tahattomasti ajokaistan sivuun.

Nelivedon hyvä vetopito yhdistyneenä epämääräiseen ohjaustuntoon vaatii kokeneen kuskin. Auto ei "kerro" tien kitkamuutoksista niin selkeästi kuin kaksivetoinen tavallinen auto.

Pitävällä pinnalla Sportage etenee etuvedolla, mutta ajotilanteesta riippuen neliveto jakaa voimaa myös takapyörille enimmillään 50/50-suhteessa. Alle neljänkympin nopeudessa neliveto voidaan kytkeä kiinteästi voimanjaolla 50/50.

Mukavuus 8

Napakka jousitus ja vaimennus toimivat asiallisesti isoissa heitoissa. Auto on pintakova pikkukuopissa ja siltasaumoissa. Rengasmelu on keskitasoa.

Turvallisuus 8,5

Sportage ansaitsi täydet viisi tähteä Euro NCAP -törmäystestissä. Matkustamon turvavarustelu on runsas, mutta tavaratilan varusteissa on puutteita.

Teräksiset sidontalenkit puuttuvat, eikä niitä ole tarjolla lisävarusteenakaan. Teräksinen väliverkko on saatavana, mutta verkon voi kiinnittää vain takaistuinten taakse.

Laatu 9

Koeajon laatuvaikutelma on hyvä. Kian omistaja, Hyundai-konserni satsaa laatuun. Pitkä seitsemän vuoden takuu antaa turvaa.

Näkyvyys 7,5

Eteen ja sivuille näkee hyvin, mutta tuulilasin pilarit ja ulkopeilit muodostavat laajan katveen etuviistoon.

Kuormalla sisäpeilistä ei näe juuri mitään matalan takaikkunan vuoksi.

Valonpesinten puute on käsittämätöntä tässä luokassa. Rapakelillä valaisimia täytyi putsata kesken matkan. Vakiovalot ovat melko hyvät. Valonpesimet saa lisävarusteena lähivaloksenonien ja lasikattoluukun kanssa 2 429 eurolla.

Sisätilat 8

Edessä on reilut tilat, mutta istuinten reisi- ja sivutuki on heikko. Taakse mahtuu kolme. Jalka- ja hartiatilaa on reilusti. Pääntila riittää reunapaikoilla, mutta keskellä 180-senttisen pää hipoo kattoa.

Tavaratilat 6,5

Matala kontti vetää 326 litraa peitteen alle. Tilan korkeus on vain 42 senttiä.

Tilaan sopii nippa nappa kaksi isoa matkalaukkua, lastenvaunut ei lainkaan. Peite poistettuna ne sopivat kokonaisina.

Tilavuudeksi ilmoitetaan virheellisesti 564 litraa. Saksalaisen lehdistötiedotteen mukaan peitteen alla on tilaa vain 326 litraa ja kattoon asti 500 litraa. Ilmeisesti puuttuvat 64 litraa tulevat lattian alla olevasta lokerikkotilasta?

Lattialevyn ja lokerikon voi poistaa, mutta silloin ei löydy tilaa renkaiden paikkaussarjalle.

Suurimmillaan kontti vetää 1,3 kuutiota. Korkeus on vain 70–78 senttiä. Tila on farmariautoja matalampi, kilpailijoiden katumaastureista puhumattakaan.

Suorituskyky 7,5

Vapaasti hengittävä 2.0-bensiinimoottori ei ole paras valinta. Kulutus on suuri ja sitkeys vaisu.

Pihimpi 1.6 GDI-suorasuihku on tulossa etuvetomalliin.

2.0-bensiinikoneen suurin vääntö saavutetaan vasta 4 600 kierroksella minuutissa. Ajotuntuma ja sitkeysmittaus vahvistavat, että kiihtyvyys keskikierroksilla on verkkaista.

Kone rykäisee kolmosella vasta yhdeksänkympin tuntumassa. Konetta täytyy kiljuttaa kiihdytyksissä. Vääntävä turbodiesel on suositeltavampi.

Kulutus 5   Hinta 9

Bensiiniä paloi 9,7 litraa sadalla, pari litraa normikulutusta enemmän.

Se on nykyautolle liikaa. Lohdutuksena auto lämpiää nopeasti.

Arvosana 7,6

KIA Sportage tekniikka

Hinta: 30890 e+koeauton lisävar. 270 e, yhteensä 31160 euroa.

Takuu: 7 vuotta tai 150000 km, kolme ensimmäistä vuotta ilman km-rajaa.

Huoltoväli: vuosi tai 30000 km.

Valmistusmaa: Slovakia.

Mitat: akseliväli 2640 mm, pituus 4440 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1635 mm, maavara 172 mm.

Omamassa: 1525 kg, perävaunumassa jarruin 1900 kg, jarruitta 750 kg, kattokuorma 100 kg.

Tavaratila: 326 litraa, suurin 1352 litraa.

Renkaat: 225/60 R17H, koeajossa kitkarenkaat Nokian R Sport Utility 225/60 R17R XL.

Moottori: 1998 cmsup>3/sup>, teho 120 kW (163 hv)/6200 r/min, vääntö 194 Nm/4600 r/min.

Jakopää: ketju.

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 10,7 s, huippunopeus 182 km/h.

Sitkeys: 60–100 km/h 5-v 15,4 s, 4-v 10,2 s, 3-v 7,4 s (mitattu).

Kulutus: kaupunki/maantie/yhdistetty 9,9/6,3/7,6 litraa/100 km.

Mitattu kulutus: 9,7 litraa/100 km.

Hiilidioksidipäästö: ilmoitettu 181 g/km, mitattu 228 g /km.

Matkamittarivirhe: –1.6 pros.

Nopeusmittari: näyttö/todellinen 60/58, 80/77, 100/97 km/h.

Koeajomatka: 752 km, aika 26.11.–3.12. 2010.

Ulkolämpötila: –1...–17 astetta.

Mallisto:

Korimallit: katumaasturi 5-ov.

Moottorit ja vaihteistot: neliveto bensiini 2.0 (120 kW) 5-v, diesel 2.0 CRDi-R (100 kW) 6-v. Alkuvuodesta 2011 tulossa lisäksi etuveto bensiini 1.6 GDI (103 kW) 6-v, diesel 1.7 CRDi (85 kW) 6-v. Automaatti: 6-v valinnainen 2.0 ja 2.0 CRDi-R.

Varustetasot: LX, EX.

Hinnat: 28590–36490 euroa.

Kilpailijoita:

Hyundai ix35 4WD 2.0 Style (120 kW) 30514 e, Nissan Qashqai 2.0 Acenta 4WD (104 kW) 30591 e, Škoda Yeti 1.8 TSI 4x4 Adventure (118 kW) 31655 e, Toyota RAV4 2.0 4WD (116 kW) 33270 e, Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Trend&Fun 4Motion (110 kW) 36121 e, Honda CR-V 2.0i Elegance 4WD (110 kW) 36942 e.

timo.turkula@kolumbus.fi

0505967877