Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Pieni, mutta ärhäkkä neliveto

Suzukin SX4 neliveto sai uutta potkua tehokkaasta dieselistä
Julkaistu |Veikko Lautsi

 Japanilainen Suzuki on ollut perinteisesti vahva pienten autojen valmistaja. Toki Suzukilta löytyy mallistosta myös maasturi ja tulossa on myös ylemmän keskiluokan henkilöauto.

Isompiin luokkiin siirryttäessä pienet autot ovat edelleen Suzukille tärkeitä ja kehittämisen arvoisia. Pieni ja näppärä nelivetoinen SX4 oli ensimmäisiä pieniä crossover-malleja Suomen markkinoilla. Jo myynnissä olleiden bensakoneiden rinnalle on nyt tullut dieselvaihtoehto.

Suzuki on tehnyt muutaman vuoden ajan Unkarin tehtaillaan Fiatille Sedici-crossoveria, joka on perustunut SX4:ään. Tämän yhteistyön pohjalta Suzuki on puolestaan saanut Fiatilta 1,9-litraisen yhteispaineruiskutuksella varustetun dieselin. Lyhyen koeajon perusteella 1,9-litrainen diesel tekee pienestä autosta ärhäkän ja vaivattoman ajettavan. Sen takaa 280 newtonin vääntö.

Myyntiin tulevien dieseleiden keskikulutukseksi luvataan 6,4 litraa sadalla kilometrillä. Hiilidioksidipäästöjä syntyy 170 grammaa kilometrillä.

Muutkin päästöt ovat hyvin kurissa, sillä autossa on vakiona DPF-hiukkassuodatin. Tehokkaan hiukkassuodattimen jonka ansiosta partikkelipäästöt ovat virallisesti kolmen desimaalin tarkkuudella 0,000 eli partikkelipäästöjä ei synny.

Auton vetotavaksi voi valita etuvedon, automaattisen nelivedon tai jatkuvan nelivedon. Etuvedolla ajaminen on kaikkein taloudellisinta. Automaatille asennettuna neliveto puuttuu peliin aina tarvittaessa. Nelivedon lukitus jakaa vedon kaikille pyörille vaikeissa olosuhteissa. Lukitus poistuu automaattisesti, kun auton nopeus ylittää 60 kilometriä tunnissa.

Jo jonkin aikaa markkinoilla ollut Suzuki SX4 on ehtinyt käydä Euro NCAP -törmäystesteissä. Aikuisten suojasta tuli neljä tähteä viidestä. Sekä lasten että jalankulkijoiden suojasta SX4 sai kolme tähteä neljästä.

Suzuki SX4 dieselin saa omakseen 26900 eurolla. Sen halvemmalla Suomen markkinoilta nelivetodieseliä löydy.

Suzuki tekniikka

Hinta: 26900 euroa.

korostus1>Takuu:/korostus1>

kolme vuotta tai 100000 kilometriä.

Valmistusmaa: Unkari.

Mitat: pituus 4140 mm, leveys 1755 mm, korkeus 1620 mm, akseliväli 2500 mm.

Tavaratila: 270 litraa, takaistuimet taitettuina 625 litraa.

Moottori: iskutilavuus 1910 cm3 teho 88 kW (100 hv)/3500 r/min, vääntö 280 Nm/2000 r/min.

Kiihtyvyys: 0-100 km/h 11,2 sekuntia, huippunopeus 180 km/h.

Polttoaineen kulutus: EU-yhdistetty 6,4 litraa/100 km.

Hiilidioksidipäästö: 170 g/km.

Havaintoja: moottori tulee Fiatilta, kuusivaihteinen käsivaihteisto, DPF-hiukkassuodatin vakiona, ESC-ajonvakautus on lisävaruste, lisälämmitin käynnistyy itsestään alle 10 asteen lämpötilassa, markkinoiden edullisin nelivetodiesel...