Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Tyyppiviat Laguna

Katsastuksessa havaittuja vikoja

  • 2008 ei erityisiä vikakohteita, neljänneksi paras, mallinmuutoksessa laatu parani huikeasti edellisestä 2006 katsastustuloksesta, jossa Laguna oli kolmanneksi viimeinen A-Katsastus
  • Etuakselisto (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999, 1998) A-Katsastus
  • Ohjauslaitteet (2006, 2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 2000, 1999) A-Katsastus
  • Käyttöjarru (2005, 2000, 1999, 1998, 1997, 1996) A-Katsastus
  • Pakokaasupäästöt (2005, 2004, 2003, 2002, 2001, 1999, 1998, 1997, 1996) A-Katsastus
  • Alusta (1999, 1998, 1997, 1996) A-Katsastus
  • Pyöräntuenta on Laguna II:n heikkous, epätavallisen runsaasti vikoja ohjauslaitteissa ja akselistoissa, alapallonivelet ovat kuluneet, raidetangossa välystä, akselistojen kumilaakerit ovat haperot sekä jarrulevyt ovat kuluneet DEKRA, GTÜ
  • Ruostuva ja vuotava pakoputkisto uudemmissakin malleissa GTÜ
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja GTÜ

Laguna III:

  • Merkittävästi edeltäjiään parempi laatu TÜV
  • Taka-akseliston kumiset laakeriholkit kuluneet TÜV

Laguna II:

  • Tyyppivikana erittäin epävakaat ja kuluneet akselistot, ohjauslaitteiden väljyys, kuluneet raidetangonpäät ja alapallonivelet TÜV, GTÜ
  • Suuntavaloissa vikoja TÜV
  • Katkenneita jousia GTÜ
  • Kuluneita jarruja GTÜ
  • Ruostuneita pakoputkistoja GTÜ
  • Pysäköintijarru puoltaa ja pitää heikosti, jarrulevyissä on vikoja TÜV
  • Sähkölaitevikoja GTÜ, DEKRA

Laguna I:

  • Epävakaat ja kuluneet akselistot, ohjauksessa väljää, mädät vetoakselit TÜV
  • Käyttöjarrulla saatava hidastuvuus on huono ja jarruputket ovat ruosteessa TÜV

 

Takaisinkutsuja

  • Laguna II 1.6, 1.8 ja 2.0 Moottorinohjausyksikkö, Moottoriohjausyksikön uudelleen ohjelmointi Trafi 2003
  • Laguna III: Kuljettajan turvavyön esikiristimen vaijeri on liian pitkä ja voi kulua istuinkehikkoa vasten. Kaikki esikiristimet korvataan uudella versiolla. Trafi 2003 ( teksti englanniksi, josta käännetty suomeksi)
  • Turvavyö ei toimi kunnolla, koska esikiristimen vaijeri voi repeytyä VOSA, KBA 2010
  • Kaasu voi juuttua auki-asentoon(Bensiini ja Diesel), dieselmoottori voi sammua kovan kiihdytyksen jälkeen VOSA 2002
  • 1.6-,  1.8- ja 2.0 –bensiinimallit: Moottori voi rynnätä suurille kierroksille itsestään tai joutokäynti voi aaltoilla. Mahdollinen vika kaasuläpän sähkötoimisessa ohjauksessa ADAC, VOSA 2003
  • Apulaitteiden kiilahihna voi repeytyessään vaurioittaa jakopään hammashihnaa, mikä aiheuttaa moottorivaurion ADAC 2002
  • Vettä voi päästä ABS / ESC –katkaisimeen, merkkivalo syttyy, ABS  ja ESC voivat lakata toimimasta, mutta jarrutusteho säilyy ADAC 2003
  • Kytkin voi jäädä auki kytkinpolkimen jumittaessa ADAC 2006
  • EGR-venttiili voi likaantua, mikä vähentää moottoritehoa ja/tai aiheuttaa mustaa savutusta ADAC 2006
  • 2.0 -Bensiinimalli: Nopeus voi nousta 6 – 10 km/h asetettua korkeammaksi vakionopeudensäätimen ohjelmistovirheen vuoksi ADAC 2011

Tielle jättäviä vikoja ADAC

  • Laguna ei mukana uusimmissa raporteissa, ohessa toissavuoden 2011 raportin tulokset vuodelta 2000::
  • Akkuongelmia erittäin usein (2006 asti)
  • Valonheittimet rikki (2006 asti)
  • Ajonestolaite rikki (2005)
  • Käynnistysmoottori rikki (2005 asti)
  • Moottorinohjauksessa häiriö (2006 asti)
  • Kampiakselin tunnistin rikki (2006 asti)

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Pitkä vikalista: Moottorivikoja (polttoainejärjestelmä, hammashihna, moottorivaurio, turbo, sähköjärjestelmä, sytytyspuola, jne), kytkin, vaihteisto, pakoputkisto, ohjauslaitteet, jarrut, lasinnostimet, mittaristo, lämmityslaite, ilmastointilaite ja lasinpyyhkimet ADAC

Laguna I:

  • Vuonna 1998 toteutettiin huoltokampanja, jossa tarkastettiin jakopään hammashihna, vesipumppu ja laturi.  Siitä huolimatta lukuisia hammashihnavaurioita ja sähkölaitevikoja moottorinohjauksessa ja ajonestolaitteessa. Autobild
  • Istuinten kehikko murtuu Autobild
  • Turvatyynyjen tarpeeton laukeaminen, korjauskehotus 1997 Autobild
  • Dieselmoottoreiden hammashihna, korjauskehotus 2000 Autobild
  • Vuotavat dieselpumput, korjauskehotus dCi –moottorit 2001 Autobild

Laguna II:

  • Paljon moottorivaurioita, viallisia turboahtimia, lukuisia vaihteistovaurioita, kuluneita kytkimiä, erityisesti dieseleissä Autobild
  • Dieselien ongelmana ovat lisäksi ruiskutuspumpun ja suuttimien viat Autobild
  • Älyavaimissa usein ongelmia Autobild
  • Akselistojen pyöräntuennan ja ohjauksen nivelet ja kumiset laakeriholkit ovat alimitoitettuja. Alustan komponentit kuluvat Lagunassa
  • ennätystahtiin Autobild

Laguna III:

  • Autobildin 100 000 kilometrin kestotestissä Laguna 2.0 dCi:n moottorin kampiakselin laakerointi ja nokka-akseli olivat kuluneet, mikä on harvinaista nykyautoissa Autobild
  • Taka-akseliston pyöräntuennan komponenttien nopea kuluminen on periytynyt aikaisemmista Laguna-malleista Autobild.
  • Sivuäänet, muun muassa kolinat ärsyttävät autonkäyttäjiä Autobild