Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Amerikkalaistutkimus: Hybridi kuormittaa rajummin kuin maasturi

Hybridiautot ovat vielä tiensä alkutaipaleella
Julkaistu |Jukka Perttu

Amerikkalaisen tutkimuksen mukaan moni nelivetoinen katumaasturi on ympäristöystävällisempi kuin ekoautoksi mielletty hybridiautojen johtotähti, Toyota Prius. Siinä on sekä sähkö- että bensiinimoottori. Hybridi esimerkiksi lataa jarrutusenergiaa akkuun ja käyttää sen myöhemmin ajossa.

Kaksivuotisen tutkimuksen Yhdysvaltojen markkinoilla myytävistä autoista teki Oregonissa päämajaansa pitävä CNW Marketing Research. Yhtiö tutkii kuluttajien rahan käyttöä, ja sillä on asiakkaita ympäri maailmaa.

CNW määritteli kuormituksen erittäin laajasti. Se otti huomioon polttoaineen kulutuksen ja autonvalmistuksessa syntyvän kuormituksen lisäksi esimerkiksi sen, kuinka paljon auton tutkimus- ja kehitystyö on vienyt energiaa. Jopa työntekijöiden työmatkojen energiankulutus on osittain mukana laskelmissa.

Myös auton kierrätettävyys ja kestoikä otettiin huomioon: mitä pitempään auto kestää, sen parempi ympäristölle.

Hybriditekniikka on vasta alkutaipaleellaan, joten sen kohdalla kehitystyön vaatima panos tuotettua autoa kohti on vielä hyvin suuri.

Tutkimuksessa auton elinkaaren aikana syntyvä energiankulutus ilmaistaan dollareina mailia kohti. Mitä enemmän autolla ajetaan sen elinkaaren aikana, sitä lukuisimmille kilometreille esimerkiksi valmistus- ja kierrätyskulut jakautuvat.

Priuksella energian kulutuksen arvo on 2,87 dollaria maililla. Kaikkien autojen keskiarvo on 2,95, joten Prius selvisi niukasti paremmalle puolelle.

Tutkimuksen mukaan esimerkiksi sellaiset katumaasturit kuin Range Rover Sport (2,60), Porsche Cayenne (2,54), Jeep Grand Cherokee (1,81) ja Nissan Pathfinder (2,22) ovat kaikki ympäristölle parempia kuin Prius tai mikä hyvänsä muu hybridiauto.

Prius on nimittäin hybrideistä kirkkaasti paras, sillä seuraavina tulevat Hondan Civic Hybrid (3,40) ja Accord Hybrid (3,40) häviävät sille selvästi.

Prius on kohentanut asemiaan pontevasti, sillä edellisessä CNW:n vertailussa se oli hybrideistä vasta neljäs paljon nykyistä suuremmalla saastutusarvolla.

Tuoreessa tutkimuksessa pääteltiin, että vähiten ympäristöä saastuttava auto on Toyotan Yhdysvaltain markkinoille valmistama Scion xB (0,50) ja toisena Dodge Neon (0,64).

Viidenneksi ympäristöystävällisin oli ehkä yllättäen Jeepin maasturi Wrangler (0,71). Tavallisten maasturien ja katumaasturien voima on siinä, että ne ovat pitkäikäisiä ja niissä käytetään yksinkertaisia ja helposti kierrätettäviä teräksiä.

Silmiinpistävä seikka on, että jotkut katumaasturit selviävät vertailussa melko hyvin, kuten Honda CR-V (1,47), Kia Sportage (1,30) ja Suzuki Grand Vitara (1,43). Ne voittavat henkilöautomaiset Volkswagen Passatin (1,97) ja Hyundai Sonatan (1,98).

Tutkimuksen mukaan ympäristölle tuhoisin auto on Maybach (15,84 dollaria maililla), seuraavina tulevat VW Phaeton (13,00) ja Rolls-Royce Phantom (10,98).

Hybridit menestyvät vertailussa kehnosti niukasta polttoaineen kulutuksestaan huolimatta muun muassa siksi, että jotkin niiden keskeisistä osista kestävät vähän aikaa.

Prius on nopeasti kehittyvä laitteisto, ja sen osat uudistuvat ripeää tahtia. Osia valmistetaan pieniä sarjoja, jolloin tuotantokustannukset yhtä kappaletta kohti tulevat suuriksi, tutkimus päättelee.

Hybridien tutkimus- ja kehityskulut ovat suuret, niiden valmistus on vaativaa esimerkiksi siksi, että niissä on polttomoottorin lisäksi myös sähkömoottori.

Lisätietoja osoitteessa www.cnwmr.com. Tutkimuksen kuvailu löytyy klikkaamalla otsikkoa "Dust to Dust Energy Report".

Alku aina hankalaa
Toyota tyrmää tutkimuksen
Autoverotuksessa pikkuhiljaa siirtymä käytön verotukseen