Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Autojen yleisimmät vikakohteet

Julkaistu

Sähkölaitteet yleensä 39,7 (38,6) prosenttia: akku tyhjentynyt, laturi rikki, laturin (ja vesipumpun) hihna katkennut, käynnistysmoottori jumissa, sähköjohto irronnut tai sulake palanut.

Sytytysjärjestelmä 12,7 (13,6) prosenttia: Ajonestolaite rikki, näätä järsinyt sytytysjohtoja, elektroninen moottoriohjaus rikki, märät sytytystulpat.

Moottori 7,8 (7,9) prosenttia: jakopään nokka-akselin käyttöhihna (tai ketju) murtunut tai katkennut, öljypumppu rikki, moottoriöljyn määrä liian vähäinen, moottorin ylikuumeneminen, moottorivaurio.

Renkaat ja vanteet 7,1 (6,7) prosenttia: renkaat, vanteet, pyörien kiinnitys.

Polttoaineen syöttö 6,8 (6,6) prosenttia: suihkutus/ruiskutuspumppu rikki, ilmamäärän anturi tai ilmansuodatin likaantunut, kaasuvaijeri katkennut tai vivusto jumissa, moottorinohjausjärjestelmä rikki.

Jäähdytysjärjestelmä, lämmityslaite, ilmastointi 5,8 (6,0) prosenttia: jäähdyttimen vuoto tai tukkeuma, näädän puraisun aiheuttama vuoto jäähdytysnesteletkussa, tuulettimen tai sen lämpökytkimen reistailu, termostaatti jumissa, ilmastoinnin kompressori rikki.

Kytkin ja vaihteisto 4,6 (4,4) prosenttia: vaihteet jumissa, kytkin luistaa, vaihteisto ääntelee, kytkimen käyttöjärjestelmä rikki, öljyvuoto tai muu vika automaattivaihteistossa.

Pakoputkisto 1,9 (2,2) prosenttia: pakosarja murtunut, katalysaattori rikki, pakoputkiston kiinnikkeet murtuneet, pakoputken tai äänenvaimentimen ruostevaurio.

Muut 13,6 (8,1) prosenttia: ongelmia ohjauksessa, jarruissa, pyöränripustuksessa tai muissa laitteissa.

Lähde ADAC: Aineisto vuodelta 2007 (suluissa vuosi 2006)

Saksalaisautot kirivät japanilaisten laatuetumatkan kiinni
ADAC:in tilastot ja vikaindeksit
ADAC:in parhaat ja huonoimmat kautta aikojen
16 miljoonan autoilijan etujärjestö