Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Fiat Ducato 11 2.0 JTD 3200

Julkaistu

esittelyssä Jukka Häyrinen

Kilpailuttaminen on kuluttajan kannalta joskus kummallinen juttu. Eteläisessä Italiassa Val di Sangrossa, Atessan kunnassa, Chietin maakunnassa sijaitsevassa Sevelin tehtaassa on tehty jo yli miljoona kaksisataatuhatta pakettiFiatia. Samaa autoa on tehty kahdelle muulle brändille saman verran. Vuonna 1981 alkanut yhteistyö ranskalaisen PSA Peugeot-Citroën -yhtymän ja italialaisen Fiatin kanssa tuotti jo alun pitäen mainion auton.

Peugeot Boxer, Citroën Jumper ja Fiat Ducato ovat nimittäin yksi ja sama auto. Ja kaikkia tuodaan Suomeen. Ja kaikilla on oma myyntikanava!

Mallisarja uudistettiin kokonaisuudessaan 1994, ja nyt on tehty toinen uudistus koko sarjalle.

Käyttäjät ovat olleet ilmeisen tyytyväisiä, sillä uudistaminen on aika maltillista, joskin ihan merkittävää. Pääpaino on ajomukavuudessa.

Koria on jäykennetty ja ohjaamoa järkeistetty. Kun yksityiskohtia on hiottu ja lastentauteja karsittu, lopputuloksena on toimiva kokonaisuus.

Kustakin kolmesta maahantuojasta riippuu, millä varustuksella ja moottorilla mikin automerkki maahan tilataan, joten kaupan olevat pakettiautot poikkeavat lievästi toisistaan ja se myös selittää erot perushinnoissa. Tyylikkäät keulamaskit ovat ainoat todelliset erot näissä autoissa.

Kuusi erikokoista kuormatilaa (7,5-14 m 3), kolme kantavuusluokkaa (975-1505 kg), neljä akseliväliä (2850-4050 mm) ja kolme erilaista turbodieselmoottoria (64-93 kW) antavat kullekin maahantuojalle mahdollisuuden omintakeiseen tarjontaansa. Lisävaruste jossakin mallissa on toisessa vakiona jne.

Tuntuu hullulta, että kolme maahantuojaa kilpailee samalla tuotteella. Hyvä puoli on tietysti se, että ostaja voi kilpailuttaa eri merkit.

Esittelyajossa oli Fiat Ducato 11 2.0 JTD 3200. Tässä Fiatissa oli 9 kuution tavaratila ja 2.0-litrainen turbodiesel.

Ducatossa oli lisävarusteena ns. comfort-paketti (650 euroa): keskuslukitus kauko-ohjaimella, sähkötoimiset ikkunat ja sähkösäätöiset lämmitettävät ulkopeilit.

Tuskin koskaan olen tavannut pakettiautossa näin erinomaisia kaksiosaisia peilejä. Näkyvyys taakse ja alas niistä on esimerkillinen. Ainoa "vika" on niiden koko. Auton leveys on ilman peilejä jo yli kaksi metriä ja peilein runsaat kaksi ja puoli! Peruuttaminen on toki erittäin täsmällistä ja kadunreunuskivien huomioiminen helppoa.

Mielenkiintoinen lisävaruste on peileihin sijoitettava optinen ohitustutka, joka ilmoittaa ohittavasta autosta sytyttämällä punaisen valon ovipilariin. Jos kuljettaja kytkee suuntavilkun, järjestelmä varoittaa vielä summeriäänellä.

Ohjaamo on kokenut useita parannuksia ja tämän auton "konttori" on todella suunniteltu työpisteeksi. Kerrankin paperitavaralle on runsaasti erilaisia säilytystiloja. Esimerkiksi apumiehen istuimesta saa esiin käyttökelpoisen kirjoituspöydän kunnollisine paperinpitimineen. Kojelautaan on myös suunniteltu näppärä kirjoitustaso paperinipistimineen, ja säilytystiloja papereille on muutenkin runsaasti.

Muilta osin ohjaamon muotoilu noudattaa nykylinjaa, jossa vaihteensiirrin on kojelaudassa, mittaristo selkeä ja tarpeeksi monipuolinen. Ohjauspyörä on tosin vain pystysuunnassa säädettävissä.

Ajajan penkissä on myös oikealla puolella kyynärtuki. Istuin on monipuolisesti säädettävä. Se on muotoon valettu ja asianmukainen sekä sen tukevat verhoilukankaat ilmeisen kulutusta kestävät.

Apuistuinten mukavuus on sen sijaan kiikun kaakun, eikä niillä kovin mielellään vapaa-aikaansa vietä! Melutaso on keskinkertainen, mutta ei sisällä huutaakaan tarvitse. Ohjaamo on valoisa ja sieltä on hyvä näkyvyys. Se on läpikuljettava. Hallintalaitteistot ovat selkeät ja helppokäyttöiset.

Maahantuoja asentaa kaikkiin Ducatoihin automaattisen Webasto-lisälämmittinen. Ajaminen Ducatolla on huomaamatonta. Kaikki toimii niin kuin pitääkin.

Entistä jäykempi kori ja hyvin hienosäädetty jousitus tekevät Ducatosta helpon ja vakaan. Nupukivikadullakin se vain kumisee tyylikkäästi sen kummemmin alustasta häiriintymättä. Ohjausgeometria on paikallaan, eikä sitä tarvitse käskeä koko ajan moottoritielläkään. Ohjaus on myös kohtuullisen kevyt olematta mitenkään tunnoton.

Toisaalta akselivälin pituudesta johtuen kääntöympyrän halkaisija on hiukan yli 12 metriä. Vaihdevivusto on huipputäsmällinen ja tarkka. Siihen yhteen sopivan moottorin kanssa Ducato on vaivaton ja huomaamaton ajettava.

Tavaratila on selkeämuotoinen ja käytännöllinen. Pituus on melkein kolme metriä. Leveys on pyöräkoteloiden välissäkin melkein 1,40 m. Korkeutta tässä 9 kuution tilassa on reilut puolitoista metriä.

Ovet ovat tarpeeksi leveät, niin että niistä voi lastata eurolavat, ja sisällä on sidontalenkkejä lastin kiinnittämiseksi. Tavaratilan kattovalo syttyy oven avaamisen myötä ja siinä on ajastin, jottei se pala liian pitkään.

Tavaratilassa on myös kuormapapereita varten näppärä säilytystasku. Tila on vaneriverhoiltu.

Moottori esittelyajon Ducatossa on valikoiman pienin euronormit täyttävä, turboahdettu, yhteispaineruiskutuksella varustettu kaksilitrainen, josta Fiat käyttää nimeä JTD. Sen teho on 62 kW (84 hv) ja vääntöä siinä on 1900 kierroksella 192 Nm. Tässä mallissa moottori todella täydentää kokonaisuutta erittäin hyvin ja sen teho ja vääntö riittävät aivan hyvin ripeään ja jouhevaan ajoon myös lastattuna.

Huollot ovat 30000 km:n ja öljynvaihto 15000 km:n välein. Moottoritilan järjestelyt ovat selkeät. Päivittäistarkastukset ja -huoltotoimet on helppo suorittaa.

Ducaton takuu on 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta. teknisiä tietoja

Pituus 5099 mm, leveys 2024 mm, korkeus 2150 mm, akseliväli 3200 mm.

Kääntöympyrän halkaisija 12,1 m.

Kokonaispaino 2900 kg, omapaino 1830 kg,

kantavuus 1110 kg.

Perävaunu jarruin 1600 kg ja ilman jarruja 750 kg.

Tavaratila , pituus 2860 mm, leveys 1808 mm (pyöräkoteloiden kohdalla 1380 mm), korkeus 1562 mm.

Jousitus edessä MacPherson erillisjousitus jan kallistuksenvakaaja ja takana jäykkä taka-akseli ja lehtijouset.

Renkaat 195/70 x 15.

Moottori 1997 cm 3 turbodiesel, teho 62 kW

(84 hv) /4800 r/min, vääntömomentti 192 Nm / 1900 r/min.

Polttoainekulutus Eu kaupunki/maantie/yhdistetty 11,3/7,8/9,1 l / 100 km

Mitattu kulutus yhdistelmäajossa 8,6 l/100 km. Hinta 22900 euroa.

Takuu 2 vuotta ilman kilometrirajoitusta.

Huoltovälit 30000 km ja öljynvaihto 15000 km välein.

Huoltopisteita Suomessa 54.