Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Sulje x

Tervetuloa Oikotie.fi Autot –palveluun!

Oikotie.fi Autot -palvelusta löytyy kaikki Suomen uudet autot sekä kattava
vaihtoautovalikoima.
Lisäksi mm. autouutiset , koeajot sekä tyyppiviat.

HKL harkitsee johdinautoja ydinkeskustan liikenteeseen

Johdinbussit ovat myös vaihtoehto raitiovaunuille
Julkaistu |Juha Salonen |Markku Karumo

Helsingin kantakaupungissa voi jo ensi vuosikymmenen puolivälissä ajaa uusi joukkoliikenneväline. HKL haluaa selvittää, kuinka paljon ja millä aikataululla se voisi hankkia sähköllä toimivia johdinautoja.

Alustavasti määräksi on arvioitu 60–100 bussia. Ajatuksena on, että lukuisia kantakaupungin alueen bussilinjoja (esimerkiksi 14, 15, 18, 23, 24, 53 ja 55) voitaisiin liikennöidä johdinautoilla.

"Lisäksi on mahdollista, että osa raitioliikenteen suunnitelluista laajennuksista ajettaisiin johdinautoilla", HKL:n suunnittelujohtaja Ville Lehmuskoski kertoi.

Helsinki suunnittelee raitioliikenteen laajentamista 2010-luvulla Jätkäsaareen, Sompasaareen ja Kruunuvuorenrantaan. Sen jälkeen raitiovaunukalusto ei enää mahtuisi nykyisille varikoille.

"Jos osa uudesta liikenteestä hoidettaisiin johdinautoilla, vältettäisiin 25 miljoonan investointi raitiovarikon laajennukseen", Lehmuskoski sanoi. Hänen mukaansa johdinautovarikko on raitiovarikkoa edullisempi vaihtoehto.

HKL-liikelaitoksen johtokunta sai tiistaina selvityksen johdinautosuunnitelmista.

"Yllättävän taloudellisilta jotkin liikennöintivaihtoehdot vaikuttivat", johtokunnan puheenjohtaja Jessica Karhu (vihr) arveli. Hänen mielestään kyseessä on tärkeä asia ilmanpuhtaudenkin vuoksi.

Raitiovaunu- ja johdinautovaihtoehtoa on tarkoitus pohtia Karhun mukaan rinnakkain.

Viikon kuluttua torstaina johtokunta päättää etenemisestä asiassa. Jos se päätyy nyt esiteltyä tarkemman, varsinaisen hankesuunnitelman laatimiseen, päätöksiä johdinautojen hankkimisesta voi syntyä parin vuoden kuluttua.

Yksi johdinauto maksaa arvioiden mukaan 350 000–750 000 euroa. Liikennöinti on noin kymmenen prosenttia dieselbussia kalliimpaa, mutta puolet ratikoiden liikennöintikustannuksista.

Euroopassa on tällä hetkellä käytössä noin 250 johdinautojärjestelmää. Kokonaan uusia järjestelmiä on rakennettu Ranskaan, Italiaan, Espanjaan ja Hollantiin. Eniten johdinautoja on kuitenkin yhä Itä-Euroopassa.

Kuin raitiovaunu joka voi väistää