Uutta Suomessa

Kun otat Oikotie Autojen kautta yhteyttä kauppiaaseen tai yksityiseen myyjään, saat sähköpostiisi kattavan tietopaketin kyseisestä autosta. Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Ottaessasi myyjään yhteyttä saat Oikotieltä kattavan lisätietopaketin tästä autosta

Paketti sisältää mm. tiedot:

  • Auton alkuperä (Suomi / tuotu ulkomailta)
  • Tullin tilastoihin perustuva hinta
  • Euroopan katsastuskonttoreiden raportoimat yleisimmät viat

sekä paljon muuta.

Hyvä tunkki nopeuttaa renkaiden vaihtoa

Julkaistu

Rengasliike ilmoittaa tekstiviestillä valmiiksi varatusta ajasta renkaidenvaihtoon. Onpa helppoa.

Silti oman auton renkaidenvaihto kannattaisi osata tehdä itse, ihan varmuuden vuoksi. Parasta olisi myös pärjätä auton omilla varusteilla.

Katsotaanpa kalustoa. Pieni remmillä vararenkaaseen kiinnitetty mytty on saksitunkki. Se on kääritty varoituksiin, joiden mukaan nostokohdat auton alla pitäisi katsoa auton käsikirjasta.

Saksitunkin veivaaminen käy työstä, mutta auto nousee. Viisi kertaa. Yksi ylimääräinen kerta tarvitaan, kun auto vierii hieman eteenpäin ja ylös tunkattu auto rojahtaa alas. Vika ei ole tunkin, vaan epätasaisen alustan. Ok, vika on miehen, joka ei nosta autoa tasaisella alustalla, kuten tunkin varoitustarrat määräävät. Samojen ohjeiden mukaan pyörät on kiilattava paikoilleen.

Renkaidenvaihto sujuu alle tunnissa, ja työ tehdään vain kahdesti vuodessa. Kannattaako työvälineisiin panostaa näin vähällä käytöllä?

Autotarvikeliikkeissä myydään kolmen sortin tunkkeja. Pullotunkkia myyjä ei suosittele autokäyttöön, joten vaihtoehdoiksi jäävät saksitunkki ja hallinosturi.

Saksitunkin etuna on halpa hinta ja kompakti koko. Työkalu tekee tehtävänsä, mutta hallinosturiin verrattuna saksitunkki on rimpula, merkistä riippumatta. Halvimmat hallinosturit maksavat kahdenkympin molemmin puolin. Hintaero saksitunkkiin voi olla vain femman, mutta työn iloa tulee ainakin satasen edestä.

Torin-merkkisen hallinosturin laatikon päällä lukee Big Red. Sisällä on sininen Kiinassa valmistettu tunkki. Suunnilleen samannäköisiä, -kokoisia ja -hintaisia hallinostureita löytyy kaikista alan liikkeistä, vain tuotemerkit vaihtelevat.

Pikku-Torin tekee tehtävänsä. Auto nousee ylös vivusta pumppaamalla ja laskeutuu alas nopeasti ja pehmeästi, kun hydrauliikan painetta päästää pois säätöruuvilla. Paluuta saksitunkin käyttöön ei ole, sillä hallinosturin käyttäminen on helpompaa ja nopeampaa. Ainoa miinus saksitunkkiin verrattuna on, että hallinosturi vaatii enemmän säilytystilaa.

Kaksi kymppiä uudesta apulaisesta ei ole paljon. Mitä saa, jos ostohinnan tuplaa?

MVP-hallinosturi on vähän Torinia suurempi, mutta selvästi painavampi ja tukevampaa tekoa. Nostokorkeus yltää 378 millimetriin Torinin jäädessä 345 milliin. Kumpikin riittää tavallisen henkilöauton renkaidenvaihtoon. Jämäkän olemuksensa lisäksi MVP:ssä on parasta siinä oleva pikanosto-ominaisuus, jolla kuormittamaton tunkki saadaan nopeasti käyttövalmiiksi.

Lopuksi kokeiluvuorossa on raskaan sarjan King-hallinosturi, nostokyky 2, 5 tonnia. Laite painaa useita kymmeniä kiloja, enemmän kuin kaikki aikaisemmin kokeillut yhteensä. Onneksi tässäkin on pyörät alla. Isoimmalla nosturilla työskentely käy joutuisasti. Myös ulottuvuus on omaa luokkaansa. Auton lisäksi peräkärryn nostaminen on helppoa, koska suuri nosturi on helppo työntää akselin alle.

King ei kuitenkaan jää pysyvään käyttöön, vaikka kelpo peli onkin. Missä sitä säilyttäisi? Ainoa oikea paikka on lattialla, betonilattialla. Ei löydy meiltä. Niinpä toimittajan valinta on pikanostolla varustettu MVP.

Aivan kuin tunkit myytäisiin kilohinnalla, sillä hinta seuraa painoa. Painavin siis maksaa eniten.

Tunkin ostaminen vaikuttaa kokeilun perusteella helpolta. Painavin on paras ja toiseksi painavin on toiseksi paras. Tilanteeseen tulee muutos, kun alumiinitunkit tulevat markkinoille. 3 4 1 2